H πιο πολιτική στιγμή των φετινών Όσκαρ

Κατά μέσον όρο, πιο πολιτικές από κάθε άλλη χρονιά ήταν οι ομιλίες των βραβευμένων στην απονομή των βραβείων Όσκαρ, σύμφωνα με Αμερικανούς παρατηρητές. Ξεχώρισε φυσικά η αναφορά της σκηνοθέτριας Laura Poitras που ευχαρίστησε όλους τους «whistleblowers» και τους δημοσιογράφους σαν τον Έντουαρντ Σνόουντεν που αποκαλύπτουν την αλήθει. Φυσικά, δεν έλειψαν και τα ανούσια «ευχαριστώ τη μαμά μου, τον μπαμπά μου, τον θεό κ.λπ».

Από τις πιο συγκινητικές και πολιτικές στιγμές της απονομής ήταν οι ομιλίες του τραγουδοποιού Τζον Λέτζεντ και του ράπερ Κόμον που τιμήθηκαν με το Όσκαρ καλύτερης μουσικής σύνθεσης, δηλ. το τραγούδι «Glory» στην ταινία Σέλμα.

Η ταινία αυτή αναφέρεται στους αγώνες των μαύρων για το δικαίωμα ψήφου το οποίο κέρδισαν πριν από 50 χρόνια. Ωστόσο, εδώ και δύο χρόνια, το δικαίωμα αυτό συρρικνώνεται δραματικά με την εφαρμογή περιοριστικών νόμων σε τουλάχιστον εννέα πολιτείες των ΗΠΑ.

Αυτή η αντιδημοκρατική πρακτική, που εγκαινιάστηκε με απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου το 2013, συμπληρώνεται με τις πρόσφατες διαδοχικές δολοφονίες μαύρων από αστυνομικούς, αρχής γενομένης από το Φέργκιουσον. Βέβαια, η βράβευση ενός «μαύρου» τραγουδιού δεν μεταφράζεται σε θρίαμβο της δικαιοσύνης. Δείχνει όμως ότι και το Χόλιγουντ είναι αναγκασμένο να παίρνει υπόψη το εκρηκτικό κοινωνικό και πολιτικό τοπίο.

Ο Κόμον είπε ότι η γέφυρα την οποία διέσχισαν ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ και οι συναγωνιστές του δεν είναι πια ένα σύμβολο του αγώνα για πολιτικά δικαιώματα: είναι ένα σύμβολο των διακρίσεων που βασίζονται «στη φυλή, το φύλο, τη θρησκεία, τον σεξουαλικό προσανατολισμό και την κοινωνική θέση.

Μια γέφυρα για το παιδί από το Σάουθ Σάιντ το Σικάγου μέχρι εκείνους στη Γαλλία που υπερασπίζονται την ελευθερία της έκφρασης και εκείνους στο Χονγκ Κονγκ που αγωνίζονται για τη δημοκρατία». Η Σέλμα δεν μιλά για το χθες αλλά «για το τώρα» τόνισε ο Λέτζεντ.

«Ο αγώνας για τη δικαιοσύνη είναι αγώνας που γίνεται τώρα. Ζούμε στη χώρα με το μεγαλύτερο αριθμό φυλακισμένων στον κόσμο.

Σήμερα υπάρχουν περισσότεροι μαύροι στη φυλακή ή υπό επιτήρηση από όσους ζούσαν στη σκλαβιά το 1850». Ακούστε το τραγούδι Glory