Κι αν το βάθος του κινηματογράφου παραμένει κόκκινο, η επιφάνεια έχει πνιγεί στο ροζ
68 ΣΤΙΓΜΕΣ ΤΟΥ ΣΙΝΕΜΑ
Από το καθιερωμένο αφιέρωμα στην αισθητική του ’60 δε θα μπορούσε να λείπει μια στάλα θέαμα, μια φωτογραφία από το «ΒLOW- UP» ή το «Με κομμένη την ανάσα» ή το «Φράουλες και Αίμα». Δε θα μπορούσε να λείπει μια πολεμική αναφορά στο Happening των Καννών όπου οι «Στρατευμένοι» Γκοντάρ, Σαμπρόλ και λοιποί κάνουν το φεστιβάλ μπάχαλο, ο φοβητσιάρης Πολάνσκι κάνει τον αδιάφορο, εργάτες, φοιτητές και αγρότες έχουν παραλύσει τα πάντα, και ο Λουί Μαλ αποτυπώνει τον απόηχο τους χρόνια αργότερα στο «Μιλού το Μάη»
Για να μιλήσει κανείς για το σινεμά της Νouvelle Vague ή για τις ταινίες που προλόγισαν, έσπρωξαν, νεκρολόγησαν, λεηλάτησαν ή ασέλγησαν στο σώμα του Μάη καθώς κι εκείνες που απλά επιχείρησαν να συλλάβουν τα θραύσματα μιας επαναστατημένης συνείδησης, θα χρειαζόταν μια εγκυκλοπαίδεια του σινεμά. Δεν έχει νόημα σε ένα κείμενο εφημερίδας της «Ανεξάρτητης Αριστεράς» που υποτίθεται θέλει να ξεπεράσει τον θεαματικό και εμπορευματικό πολιτισμό να προτείνονται απλά ταινίες-ορόσημα και δημιουργοί – σκηνοθέτες όπως άλλοι δίνουν συμβουλές αδυνατίσματος:
«Παρακολουθήστε καλοί μας αναγνώστες το Αρσενικό-θηλυκό και θα τα καταλάβετε όλα» -Διαβάστε τον Ντεμπόρ και θα συλλάβετε το νόημα – ξαναδείτε το «Βάθος του Ουρανού Είναι Κόκκινο» και θα δείτε τη Σαν Ελιζέ και τα οδοφράγματα να ζωντανεύουν στον ύπνο σας.»
Αλλά όπως ο ακαδημαϊκός ελιτισμός δεν ταιριάζει σε αυτούς που εκτός από το να αναλύουν τον κόσμο θέλουν να τον αλλάξουν, έτσι δεν ταιριάζει και το ανάθεμα των κυνικών που συνήθως είναι το συμπλήρωμα του πόστερ και της γραφικότητας.
Όπως πάντα το παιχνίδι παίζεται παντού. Στην εικονική και την υπαρκτή πραγματικότητα, πίσω και μπροστά από τις κάμερες, άνω – κάτω και πέρα από τα οδοφράγματα. Αναλύοντας το θέαμα σκοπεύουμε να το υπερβούμε – και το σινεμά δε μας αρέσει για κάτι νύχτες με φεγγάρι αλλά γιατί η ζωή μας μπορεί να γίνει πιο όμορφη απ’ αυτό. Η αλήθεια δε βρίσκεται στον Τρυφώ, αλλά στη ζωή που φανερώνεται και κρύβεται στα «400 χτυπήματα» στο «Ζυλ+Ζιμ», στα θλιμμένα και πονηρά μάτια του Ζαν Πιέρ Λεό, αλλά και τα μάτια τα δικά μας.
Κοιτώντας την οθόνη βρίσκουμε πότε – πότε τον εαυτό μας.
Η επόμενη κίνηση για να μην τον ξαναχάσουμε είναι να σκίσουμε το πανί με ένα καλοακονισμένο μαχαίρι και να φτιάξουμε το δικό μας έργο – όχι σαν ροζ μυθιστόρημα ή σύντομο καλοκαίρι της Αναρχίας αλλά σαν μια στιγμιαία και παρατεταμένη συνάμα, σύνθετη, καθολική και πολύπλευρη επανάσταση χωρίς τέλος.
της Αφροδίτης Πολίτης από παλαιότερο αφιέρωμα (Μάης 1998) της εφημερίδας Πριν στο Μάη του 1968