Τι είπε ο Κουράκης για τη φορολογία των ορθοδόξων

Στο πρόσφατο συνέδριο στη Θεσσαλονίκη με θέμα «Εκκλησία και Αριστερά» ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Τάσος Κουράκης αναφέρθηκε στο θέμα της πιθανής αλλαγής στη μισθοδοσία του κλήρου και είπε επί λέξει όπως ανακοίνωσε ο ίδιος:

«Προτείνουμε να καταργηθεί η μισθοδοσία των ιερέων από το κράτος. Είναι προφανές ότι, όταν ζητούμε τον διαχωρισμό κράτους-εκκλησίας, δεν νοείται μισθοδοσία ιερέων οποιασδήποτε θρησκείας ή δόγματος από την Πολιτεία. Θα έλεγα ότι  εάν αυτό είναι δύσκολο να γίνει, θα μπορούσαμε να συζητήσουμε μια εναλλακτική πρόταση. Η εναλλακτική πρόταση είναι να επιβληθεί ειδικός φόρος σε όσους πολίτες δηλώνουν κατά την υποβολή της φορολογικής τους δήλωσης ότι είναι χριστιανοί ορθόδοξοι και ο οποίος θα αποδίδεται στην εκκλησία. Σε αυτή την περίπτωση οι πολίτες θα πρέπει να είναι απολύτως ενημερωμένοι ότι η δήλωσή τους ότι είναι Χριστιανοί Ορθόδοξοι συνεπάγεται την επιβολή αυτού του φόρου. Πρέπει να σας πω ότι αυτή η λύση δεν είναι καινοφανής, δεν την ανακάλυψε ο ΣΥΡΙΖΑ. Πάρα πολλές αστικές δημοκρατίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν μισθοδοτούν τους κληρικούς. Πιο συγκεκριμένα, σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες (Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία, Ιρλανδία) δεν τους μισθοδοτούν διόλου, έχουν όμως επιβάλει τον λεγόμενο «εκκλησιαστικό φόρο» που τον καταβάλλουν οι δεδηλωμένοι πιστοί και τον αποδίδει το κράτος στις αντίστοιχες Εκκλησίες. Πρέπει να σας πω ότι η Αγγλία περιορίζεται αποκλειστικώς και μόνο στο να συντηρεί με κρατική δαπάνη τους ναούς που έχουν χαρακτηριστεί ιστορικά μνημεία. Στη δε Γαλλία όχι μόνον δεν μισθοδοτούνται οι κληρικοί, αλλά και η πάσης φύσεως επιχορήγηση προς τις Εκκλησίες απαγορεύεται ρητά από το Σύνταγμα».

Απαντώντας στις επικρίσεις της ΝΔ που έκανε λόγο για «χαοτικές συνιστώσες» και για πρόταση που «κινείται εκτός των ορίων του Συντάγματος, αφού διαχωρίζει τους Έλληνες ανάλογα με την πίστη τους» (η σχετική ανακοίνωση εδώ) διευκρίνισε χωρίς να διαφωτίζει περισσότερα τα πράγματα ότι «μιλάμε για  χρήματα που ούτως ή άλλως συνεισφέρουν οι πολίτες μέσω της φορολογίας, απλώς αλλάζει ο τρόπος είσπραξής τους, αναλόγως των θρησκευτικών πεποιθήσεις των πολιτών». Ακόμα, ο Τ. Κουράκης εξήγησε μεταξύ άλλων πως «σε κάθε περίπτωση, όπως άλλωστε ανάφερα και στη δευτερολογία μου, η όποια λύση για τη μισθοδοσία του κλήρου θα είναι προϊόν εξαντλητικού διαλόγου με την διοίκηση της εκκλησίας και με το σύνολο της κοινωνίας, ώστε όλα τα ζητήματα που σχετίζονται με τον διαχωρισμού κράτους και εκκλησίας να προχωρήσουν με τη μέγιστη δυνατή συναίνεση και βεβαίως με τις αναγκαίες αλλαγές του συντάγματος».

 

Απάντηση