Ο μύθος του φθηνού iphone και τα δακτυλικά σας αποτυπώματα
Το καλοκαίρι του 2012 η Apple εξαγόρασε την εξειδικευμένη εταιρεία σε θέματα τεχνολογίας και ασφάλειας AuthenTec για 356 εκατομμύρια δολάρια. Από τότε δεν είχαμε ξανά νέα για την τύχη της εταιρείας μέχρι την περασμένη Τρίτη όπου η Apple παρουσίασε το νέο μοντέλο της best-seller σειράς έξυπνων κινητών iphone που περιέχει σαρωτή δακτυλικών αποτυπωμάτων ο οποίος επιτρέπει στον χρήστη να ξεκλειδώνει το κινητό του ή να κάνει ηλεκτρονικές συναλλαγές χωρίς τη χρήση κωδικών pin, παρά μόνο ακουμπώντας το δάκτυλο του στον ειδικό αισθητήρα. Η συγκεκριμένη τεχνολογία είναι διαθέσιμη μόνο στην high-end ναυαρχίδα της apple to iphone 5s και από τις μέχρι τώρα κριτικές είναι αρκετά εύκολη και βολική στη χρήση της. Η συγκεκριμένη τεχνολογία δεν εμφανίζεται για πρώτη φορά καθώς την έχουμε δει σε λαπτοπ και άλλες συσκευές αλλά αναμφίβολα ο συγκεκριμένος σένσορας είναι η καλύτερη υλοποίηση του αισθητήρα δακτυλικών αποτυπωμάτων σε συσκευή μαζικής παραγωγής.
Από την πρώτη στιγμή εκφράστηκαν μεγάλες ανησυχίες για την υιοθέτηση της συγκεκριμένης big-brother τεχνολογίας, τη χρήση της για ηλεκτρονικό φακέλωμα και έλεγχο ειδικά στον απόηχο του σκανδάλου με τις εκτεταμένες παρακολουθήσεις της NSA και τις σχέσεις στοργής με τις εταιρείες τεχνολογίας όπως η Apple, η Google, η Microsoft και το facebook. Η Apple έσπευσε να καθησυχάσει τους εύλογους φόβους διαβεβαιώνοντας ότι το δακτυλικό σας αποτύπωμα είναι απόλυτα ασφαλές, θα αποθηκεύεται μόνο ένα κρυπτογραφημένο αρχείο με στοιχεία για το αποτύπωμα σας στον επεξεργαστή της συσκευής και σε καμία περίπτωση αυτές οι πληροφορίες δεν θα είναι προσβάσιμες στο διαδίκτυο ή σε κάποιον τρίτο (βλ. NSA, CIA κλπ). Η Apple δεν λέει ψέματα σε αυτή την περίπτωση. Μόλις το iphone 5s κυκλοφορήσει επίσημα θεωρείται βέβαιο ότι όλοι οι χάκερ της οικουμένης θα επιχειρήσουν με όλους τους τρόπους να σπάσουν την ασφάλεια του iphone και να αποδείξουν ότι τα προσωπικά σας δεδομένα δεν είναι ασφαλή. Η Apple ωστόσο, όσο και οι υπηρεσίες ασφάλειας δεν έχουν στόχο να κάψουν την τεχνολογία πριν αυτή γίνει mainstream. Σημασία έχει ότι η Apple παραμένει πρωτοπόρος εταιρεία σε ζητήματα τεχνολογίας και κάθε πετυχημένη της κίνηση αντιγράφεται με αστραπιαία ταχύτητα από όλες τις άλλες εταιρείες. Σύντομα οι αισθητήρες δακτυλικών αποτυπωμάτων θα χρησιμοποιηθούν και σε πολλές ακόμα συσκευές και οπωσδήποτε οι υπηρεσίες ασφαλείας σε κάποια φάση θα ενδιαφερθούν να αξιοποιήσουν αυτές τις πληροφορίες όπως έγινε και με τη χρήση πιστωτικών καρτών για τον εντοπισμό υπόπτων. Αυτό σε πρακτικό επίπεδο σημαίνει ότι η τεχνολογία είναι μεν εν δυνάμει επικίνδυνη, (όχι η τεχνολογία αλλά το πως την αξιοποιούν), αλλά στην παρούσα φάση τα προσωπικά σας δεδομένα είναι σχετικά ασφαλή (άλλωστε η συγκεκριμένη λειτουργία είναι προαιρετική, μπορείτε να επιλέξετε την παραδοσιακή μέθοδο ξεκλειδώματος της συσκευής). Αν πραγματικά θέλει η NSA τα προσωπικά μας αποτυπώματα υπάρχουν δεκάδες τρόποι να τα συλλέξει, αυτό δεν σημαίνει ωστόσο ότι πρέπει να τους τα «σερβίρουμε στο πιάτο» όπως γίνεται πολλές φορές με τις πληροφορίες που μοιραζόμαστε στο facebook.
5c: Γιατί δεν θα υπάρξει ποτέ φθηνό iphone…
Η δεύτερη «έκπληξη» από την Apple ήταν η παρουσίαση του πλαστικού μοντέλου με την κωδική ονομασία iphone 5c. Αρχικά πολλοί είχαν την ελπίδα ότι το c σημαίνει cheap (φθηνό) και πως η χρήση πιο ευτελών υλικών θα επιτρέψει στη σημαντική μείωση της τιμής του προϊόντος. Αμ, δε. Το κινητό είναι πανάκριβο, στην Ελλάδα θα κοστίζει περισσότερα από 500 ευρώ και ουσιαστικά αποτελεί την περυσινή έκδοση του iphone με πλαστικά μέρη και πιο ανάλαφρα-παιχνιδιάρικα χρώματα και σχεδιασμό. Το iphone όπως και τα περισσότερα προϊόντα της Apple είναι αρκετά ακριβότερα του ανταγωνισμού, έχοντας καταφέρει να κερδίσει το στάτους ενός «elite» προϊόντος πολυτελείας. Η ύπαρξη ενός φθηνού κινητού (οι προτάσεις της Samsung στα smartphone ξεκινούν από 80 ευρώ), θα δημιουργούσε προβλήματα στο branding του προϊόντος και υποβάθμισης του «κοινωνικού κύρους» που αυτό υποτίθεται προσδίδει. Τα φύκια για μεταξωτές κορδέλες που πλασάρει δηλαδή. Φθηνό είναι το νέο iphone 5c (με το c να σημαίνει χρώμα), μόνο για την Apple η οποία ξεφορτώνεται το αρκετά δύσκολο στην παραγωγή περυσινό μοντέλο (από αλουμίνιο και γυαλί), και με τη χρήση πλαστικού καταφέρνει να μειώσει το κόστος παραγωγής αυξάνοντας το περιθώριο κέρδους της. Και το χειρότερο είναι ότι ακόμα και την εξοικονόμηση κόστους η Apple επιχειρεί να το πλασάρει ως μόδα, απευθυνόμενη κυρίως στο γυναικείο και νεανικό κοινό που επιθυμεί λιγότερο «σοβαρές» και «στιβαρές» συσκευές και δίνει μεγαλύτερη σημασία στο design και τα πιο έντονα χρώματα.