Στο Μεσαίωνα αυτομαστιγώνονταν, σήμερα αυτομπουγελώνονται

 Παγωμένο μπουγέλωμα για πλούσιους και διάσημους

Πάμπολλα βίντεο με σελέμπριτις που περιλούζονται με έναν κουβά νερό κυκλοφορούν αυτές τις ημέρες στο Διαδίκτυο. Ναι, ταλαιπωρούνται οι έρμοι, αλλά για καλό σκοπό: να ευαισθητοποιήστουν την κοινή γνώμη για μια βαριά ασθένεια, τη νόσο του Γκέρινγκ ή Aμυοτροφική Πλευρική Σκλήρυνση (ALS). Kάθε αυτομπουγελωμένος έχει την υποχρέωση να προτείνει τουλάχιστον άλλους γνωστούς του που πρέπει μέσα σε 24 ώρες, ενώπιον της κάμερας, εννοείται να ρίξουν έναν κουβά παγωμένο νερό στο κεφάλι τους ή να δώσουν 100 δολάρια στο ίδρυμα υπέρ των πασχόντων από ΑLS (ή να κάνουν και τα δύο).

Η καμπάνια αυτή (ΑLS Ice Bucket Challenge) έχει τεράστια επιτυχία αφού στους μπουγελωθέντες συγκαταλέγονται πρώτα ονόματα από το χώρο της ψηφιακής τεχνολογίας, της σόου μπίζ, της πολιτικής του αθλητισμού, των επιχειρήσεων: Μπιλ Γκέιτς, Μαρκ Ζούκερμπεργκ, Λαίδη Γκάγκα … Με τη μέθοδο της πυραμίδας (και όχι της σκυταλοδρομίας όπως λανθασμένα γράφτηκε) οι λουόμενοι πολλαπλασιάζονται με ιλιγγιώδη ρυθμό.

Ακόμα και ο πρώην πρόεδρος Τζορτζ Μπους μπουγελώθηκε σήμερα, ενώ ο Ομπάμα αρνήθηκε να καταβρεχτεί και περιορίστηκε στη δωρεά των 100 δολαρίων.  Αυτά τα βιντεάκια έχουν διάρκεια λίγα λεπτά αλλά αρκετά εκ των οποίων έχουν επαγγελματικό διάλογο, σκηνικά και σκηνοθεσία (όπως το ευφάνταστο βίντεο του Μπιλ Γκέιτς στο οποίο ο πολυεκατομμυριούχος εμφανίζεται να φτιάχνει ένα περίεργο μηχάνημα για το σκοπό). Χαρακτηριστική η ειρωνία του αφεντικού της Amazon και ιδιοκτήτη της Ουάσιγκτον Ποστ Τζεφ Μπέζος απέναντι στον Έντουαρντ Σνόουντεν. Ο Μπέζος αστειεύτηκε ότι σκέφτηκε να τον προτείνει αλλά στη συνέχεια άλλαξε γνώμη καθώς φοβάται ότι το νερό στον κουβά του Σνόουντεν θα αρχίζει να …στάζει (leak).

Είναι προφανές ότι εμείς οι κοινοί θνητοί, που δεν ανήκουμε στη λέσχη των αναγνωρίσιμων, δεν έχουμε ελπίδα να προταθούμε για αυτο-μπουγέλωμα. Ευτυχώς, γιατί μόνο αηδία μπορεί να νιώσει κανείς γι’ αυτή το μάρκετινγκ της φιλανθρωπίας: οι επώνυμοι «τσαλακώνουν» (με επιμέλεια, εννοείται) την εικόνα τους για να δείξουν ότι διαθέτουν θάρρος, χιούμορ και κοινωνική ευαισθησία.

Στο Μεσαίωνα οι φανατικοί χριστιανοί αυτομαστιγώνονταν σε δημόσιες θρησκευτικές τελετές για να δείξουν ότι συμμερίζονται τα πάθη του Χριστού. Σήμερα οι επώνυμοι αυτομπουγελώνονται για να δείξουν ότι βρίσκονται κοντά στον πάσχοντα άνθρωπο.

Όμως τα βιντεάκια που τα βλέπουν εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο δεν λένε τίποτα για την ίδια την ασθένεια ή για το μέγα πρόβλημα της δημόσιας υγείας στην Αμερική και σε άλλες χώρες. Είναι γνωστό ότι οι φαρμακοβιομηχανίες ξοδεύουν αμύθητα ποσά για την έρευνα και την παραγωγή life-style drugs και όχι life-saving drugs και αυτό είναι το μέγα σκάνδαλο της εποχής μας. Με άλλα λόγια, η καμπάνια αυτή δεν αφυπνίζει, αλλά αποκοιμίζει και αποβλακώνει.

«Η φαντασία στην εξουσία» ήταν ένα από τα πιο γνωστά συνθήματα του γαλλικού Μάη. Το σίγουρο είναι ότι σήμερα έχουμε τη φαντασία στη διαφήμιση, τη φαντασία στη φιλανθρωπία ή μάλλον στην αυτοδιαφημιζόμενη φιλανθρωπία.

 

Στην παρακάτω παραπομπή στον αγγλόφωνο ιστότοπο The Verge μπορείτε να βρείτε ένα χάρτη του φαινομένου «Ice Bucket Challenge» με τα πιο αντιπροσωπευτικά βίντεο. Πως ξεκίνησε και πως εξελίχτηκε στη συνέχεια του (ποιός πρότεινε ποιούς) από τη Μάρθα Στιούαρτ, μέχρι τον Τιμ Κουκ, τον Έμινεμ και τον Τομ Κρουζ.

 

Απάντηση