Kickstarter: Ο παραγωγός είσαι εσύ χωρίς ενδιάμεσους
Η πλατφόρμα-φαινόμενο έρχεται στην Ευρώπη, χωρίς όμως σχέδια για ελληνική έκδοση στο εγγύς μέλλον
Πόσες φορές δεν έχουμε ακούσει τη φράση «να πάρουν οι χρήστες την κατάσταση στα χέρια τους», να καταργηθεί ο ασφυκτικός έλεγχος των μεγάλων πολυεθνικών πάνω στην καλλιτεχνική παραγωγή και την ψυχαγωγία;
Στην Ελλάδα τα τρία τελευταία χρόνια είχαμε το πολύ πετυχημένο παράδειγμα του ντοκιμαντέρ Debtocracy και στη συνέχεια του Catastroica. Ο Άρης Χατζηστεφάνου και η Κατερίνα Κιτίδη είχαν την ιδέα να δημιουργήσουν μια σειρά από ντοκιμαντέρ με παραγωγό και αποκλειστικό χρηματοδότη τον θεατή και να προσφέρουν το αποτέλεσμα δωρεάν στο κοινό. H χρηματοδότηση του Debtocracy ήταν ένα πρωτοποριακό στοίχημα για τα ελληνικά δεδομένα που απέδειξε ότι υπάρχει ελληνικό κοινό που μπορεί να στηρίξει οικονομικά ανεξάρτητες παραγωγές.
To Debtocracy ήταν μόνο η αρχή. Υπάρχει κοινό να στηρίξει το «ανέβασμα» μιας ποιοτικής, ανεξάρτητης και πρωτοποριακής θεατρικής παραγωγής; Μιας κινηματογραφικής ταινίας; Η απάντηση είναι ναι.
Στο εξωτερικό τo kickstarter (http://www.kickstarter.com/) είναι μια πλατφόρμα-φαινόμενο που στόχο έχει τη χρηματοδότηση παραγωγών στις οποίες τα μεγάλα στούντιο ποτέ δεν θα τολμούσαν να επενδύσουν. Πέρα από τη λογική των πολυεθνικών, η τεράστια επιτυχία του απέδειξε ότι υπάρχει κοινό που διψάει και είναι διατεθειμένο να βάλει το χέρι στην τσέπη για κάτι πέρα από τα καθιερωμένα. Χορηγοί επικοινωνίας μεταξύ άλλων το BBC, το CNN, το περιοδικό Wired, οι ΝΥ Times κτλ.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η περίπτωση μιας βιντεοκονσόλας ανοιχτού κώδικα, που θα βασίζεται σε λειτουργικό android και θα κοστίζει μόλις 99 δολάρια. Το πρότζεκτ Ouya ήδη έχει συγκεντρώσει χορηγίες ύψους 5 εκατομμυρίων δολαρίων και αναμένεται να ταράξει τα νερά στην ηλεκτρονική ψυχαγωγία. Η κίνηση ήδη έχει τρομοκρατήσει τους παραδοσιακούς παίχτες όπως τη Microsoft, τη Nintendo και τη Sony. H (πολύ φιλική στην πειρατεία) κονσόλα θέτει όρο όλες οι εταιρείες να προσφέρουν δωρεάν στο κοινό (έστω για δοκιμή) όλα τα παιχνίδια τους. Η εμπορική επιτυχία της παραμένει ένα ανοιχτό στοίχημα.
Στο kickstarter μπορεί κανείς να ζητήσει τη χρηματοδότηση ενός χορευτικού, μουσικού ή αρχιτεκτονικού πρότζεκτ, μιας ταινίας, ενός παιχνιδιού (παραδοσιακού ή ηλεκτρονικού), μιας επίδειξης εναλλακτικής μόδας, μιας ευρεσιτεχνίας στην τεχνολογία, στη διατροφή, στη διασκέδαση.
Η επιτυχία της πλατφόρμας φανέρωσε και πολλές αδυναμίες. Οι χρήστες εμφανίζονται πολύ περισσότερο πρόθυμοι να επενδύσουν σε πρότζεκτ «διάσημων» σχεδιαστών που έχουν απορριφθεί από τα μεγάλα στούντιο ενώ αρκετοί τη χρησιμοποιούν καταχρηστικά για να συμπληρώσουν την επίσημη χρηματοδότηση και για λόγους μάρκετινγκ. Ακόμα δεν μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα αν πρόκειται για μια παροδική μόδα που θα κάνει τον κύκλο της ή αν ήρθε για να μείνει (με τα στοιχεία να συνηγορούν στο δεύτερο). Πάντως, θα είχε πολύ ενδιαφέρον να δημιουργηθεί μια ανάλογη πλατφόρμα και για παραγωγές στην ελληνική γλώσσα για το ελληνικό κοινό.
Πρόσφατα η εταιρεία ανακοίνωσε μέσω twitter ότι σύντομα θα επεκταθεί και εκτός ΗΠΑ ξεκινώντας από το Ηνωμένο Βασίλειο (και κατ’επέκταση στην Ε.Ε) το προσεχές Φθινόπωρο με την προοπτική να γίνει παγκόσμιο. Τα projects του Kickstarter για νομικούς λόγους μέχρι τώρα έπρεπε να προέρχονται από τις ΗΠΑ.
Reblogged this on ΤΟ ΠΙΤΣΙΡΙΚΙ.