ATHENS PRIDE 2017: Η ΕLDORADO έφυγε, το ροζ πλυντήριο μένει

ATHENS PRIDE 2017: Η ΕLDORADO έφυγε, το ροζ πλυντήριο μένει

«Η Εldorado να είναι μόνο η αρχή, έξω από το Pride πρεσβείες και χορηγοί». Με αυτό το αισιόδοξο σύνθημα η Ομάδα LGBTQI+ ΑΝΤΑΡΣΥΑ, καλωσορίζει μια μικρή αλλά διόλου αμελητέα νίκη της αριστερής πτέρυγας του κινήματος για τα δικαιώματα των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων: Την απόσυρση της πολυεθνικής εξορυκτικής εταιρείας Εldorado, υπεύθυνης για την περιβαλλοντική καταστροφή στις Σκουριές Χαλκιδικής, απο τους χορηγούς του φετινού Athens Pride.

Το ακρωνύμιο LGBTQI+, που μεταφράζεται ως ΛΟΑΤΚΙ+, τείνει πλέον να καθιερωθεί και σε ένα ευρύτερο κοινό, συνεχίζοντας την κοινή παράδοση των πολιτικών και συνδικαλιστικών οργανώσεων να ονοματίζoνται με τα αρχικά των τάξεων και ιδεολογιών στις οποίες αναφέρονται. Αρχικά το ακρωνύμιο ΛΟΑΤ (Λεσβίες, ομοφυλόφιλοι, Αμσισεξουαλικοί, Τρανσέξουαλ – μετάφραση του LGBT) επιλέχθηκε για να αναφέρεται σε όσους και όσες η σεξουαλικότητα τους δεν ταυτίζεται με το κυρίαρχο «ετεροκανονιστικό» δόγμα, του ετεροφυλόφιλου ζευγαριού.

ΛΟΑΤΚΙ plus 

Παλιότερα τα αντίστοιχα κινήματα, οπως η ΑΚΟΕ, το Απελευθερωτικό Κίνημα Ομοφυλοφίλων Ελλαδας, που έδρασε στη δεκαετία του ‘80 και αγωνιζόταν «για την απελευθέρωση της ομοφυλόφιλης επιθυμίας», προσδιορίζονταν κυρίως με το χαρακτηρισμό Gay & Lesbian, ομοφυλόφιλοι / λεσβίες. Πλέον στην ομπρέλα του πολύχρωμου κινήματος, με έμβλημα το ουράνιο τόξο, προστίθενται νέα αρχικά, για να συμπεριλάβουν κατηγορίες που μερικές δεκαετίες πριν δεν ήταν δημοσια ορατές.

Σχετικά πρόσφατες είναι οι προσθήκες του Q – για τους/τις queer, όσους απλώς αρνούνται να μπουν σε καλούπια και του Ι για τους/τις intersex, άτομα των οποίων τα χαρακτηριστικά του φύλου τους δεν αντιστοιχούν στην τυπική δυαδική αντίληψη του αρσενικού και θηλυκού σώματος, που μέχρι πρόσφατα στιγματίζονταν ως “ερμαφρόδιτα” και υφίστανται διακρίσεις και ταπεινωτικές και επώδυνες ορμονικές και γεννητικές επεμβάσεις, χωρίς τη συναίνεσή τους – που πλέον έχουν απαγορευθεί. Οσο για το σύμβολο της πρόσθεσης +, που ακολουθεί στο τέλος, δείχνει ότι η πολύχρωμη ομπρέλα παραμένει ανοιχτή για να συμπεριλάβει και άλλες ταυτότητες.

Ετσι λοιπόν ο ομάδα LGBTQI+ AΝΤΑΡΣΥΑ παρεμβαίνει και φέτος στο Athens Pride, χαιρετίζοντας «τις ακτιβίστριες και τους ακτιβιστές του κινήματός μας που με την άμεση κατακραυγή και αντίδρασή τους ανάγκασαν την οργανωτική επιτροπή του Athens Pride να αποσύρει την ELDORADO από τους χορηγούς της διοργάνωσης μέσα σε λίγη ώρα».

Οπως σημειώνει η ανακοίνωση « η εξέλιξη αυτή δείχνει ότι ως αγωνίστριες και αγωνιστές έχουμε τη δύναμη να επηρεάζουμε καταστάσεις. Ταυτόχρονα, όμως, δείχνει και πόσα πράγματα πρέπει να αλλάξουν μέσα στο ίδιο το κίνημά μας».

Και μόνο η απόπειρα συνεργασίας του Athens Pride με τη διαβόητη πολυεθνική εταιρεία εξόρυξης χρυσού που καταστρέφει ανεπανόρθωτα το περιβάλλον στη Χαλκιδική και οδηγεί σε διώξεις των κατοίκων που αντιστέκονται – σε στενή διαπλοκή με το κράτος, την αστυνομία, τα δικαστήρια και τους παρακρατικούς μηχανισμούς και τους εγχώριους μεγαλο-εργολάβους, αναδεικνύει τις αντιφάσεις αλλά και την αγοραία φιλελεύθερη οπτική της όλης διοργάνωσης. Αν μη τι άλλο, είναι μάλλον υποκριτικό να μιλάς στο όνομα ανθρώπινων δικαιωμάτων, όπως η κατάργηση των διακρίσεων εξαιτίας σεξουαλικού προσανατολισμού και ταυτότητας φύλου, ενώ ταυτόχρονα χρηματοδοτείσαι από εταιρείες κολοσσούς που τσαλαπατάνε βασικά ανθρώπινα δικαιώματα – όπως το δικαίωμα στο νερό, τη γη, τον αέρα ή εργασιακά δικαιώματα όπως η Vodafone των υποκλοπών, που παραμένει χορηγός του Pride (άραγε ο ύποπτος θάνατος / πιθανή δολοφονία του τεχνικού της Vodafone Τσαλικίδη το 2005, με πόσες χορηγίες ξεπλένεται;),

Το ίδιο ισχύει για τους χορηγούς-πρεσβείες, κυρίως ισχυρών ιμπεριαλιστικών κρατών που χορηγούν Pride σε χώρες τηςαποκαλούμενης “περιφέρειας” στον παγκόσμιο καταμερισμό δύναμης, ξεπλένοντας συστηματικά τα δικά τους εγκλήματα. «Είχαμε καταγγείλει και στο παρελθόν το “ροζ ξέπλυμα” (pinkwashing), δηλαδή τον εξωραϊσμό εταιρειών αλλά και κρατών όπως οι ΗΠΑ και το Ισραήλ. Οι κυβερνήσεις τους τολμούν να μιλάνε για τους γκέι και τις λεσβίες τη στιγμή που δολοφονούν Παλαιστίνιους/ες, Σύριους/ες και Ιρακινούς/ές, αλλά σε κάποιες περιπτώσεις ακόμη και τα ίδια τα ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα στις χώρες τους, στις επικράτειες του Τραμπ και του Νετανιάχου», συνεχίζει η ανακοίνωση της ΑΝΤΑΡΣΥΑ, ενώ καυτηριάζει τις αντιδημοκρατικές συμπεριφορές της οργανωτικής επιτροπής του pride, υπενθυμίζοντας και τις παλιότερες καταγγελίες οργανώσεων όπως το Σωματείο Υποστήριξης Διεμφυλικών Ελλάδας, για αποκλεισμούς συλλογικοτήτων.

Η πρόταση της AΝΤΑΡΣΥΑ είναι «να διαλυθεί η ΜΚΟ “Athens Pride” και να προχωρήσουμε στην αυτοοργάνωση της Γιορτής Υπερηφάνειας με ανοιχτό, δημοκρατικό και διαφανή τρόπο λειτουργίας σε όλα τα ζητήματα», προτείνοντας αντί για χορηγούς-εταιρείες να στηρίζουν τη διοργάνωση « αντιφασιστικές και αντιρατσιστικές οργανώσεις, φοιτητικοί και μαθητικοί σύλλογοι, εργατικά σωματεία (π.χ. εκπαιδευτικοί, νοσοκομεία κ.ο.κ), πολιτικά κόμματα και οργανώσεις που στην πράξη υπερασπίζονται τα ΛΟΑΤΚΙ+ και δημοκρατικά δικαιώματα.

Με αυτό το σκεπτικό η ομάδα ΛΟΑΤΚΙ ΑΝΤΑΡΣΥΑ παρεμβαίνει και φέτος με δικό της περίπτερο στο Athens Pride, στην πλατεία Συντάγματος στις 10 Ιουνίου, που έχει γενικό σύνθημα “Είναι ζήτημα Παιδείας”, και συμμετέχει στην απογευματινή πορεία με δικό της πανό και συνθήματα.

Αν και το Pride επικαλείται ακόμα την κληρονομιά της εξέγερσης του Stonewall το 1969, η πορεία δεν λέγεται καν πορεία αλλά “παρέλαση” και όπως κάθε χρόνο τον πρώτο λόγο έχουν τα άρματα των χορηγών, μοιράζοντας αναψυκτικά, προφυλακτικά, και γιατί όχι κάρτες κινητής τηλεφωνίας και εκπτώσεις σε ιδιωτικά κέντρα υγείας. Η αγορά πάντα ψάρευε πελάτες στα νερά των κινημάτων ταυτότητας (ροζ οικονομία για τους ΛΟΑΤ, πράσινη επιχειρηματικότητα για το οικολογικό κίνημα, κοινωνική επιχειρηματικότητα για τα κινήματα αλληλεγγύης κλπ). Το ζήτημα είναι αν η αριστερά μπορει να πείσει με το δικό της διακριτο λόγο, ότι η σεξουαλικότητα και το σώμα μας δεν είναι άλλο ένα εμπορικό προϊόν, που απλώς κυκλοφορεί σε διαφορετικές μάρκες και γεύσεις που προσφέρει, πουλάει και εξαγοράζει η καπιταλιστική οικονομία.

της Αφροδίτης Τζιαντζή*

*σύντμηση του κειμένου δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Πριν

Κορυφή